söndag 17 juli 2022

Software Star (C64)



Software Star gavs ut 1985 av Addictive Games och Kevin Toms, mannen bakom Football Manager. Spelet är precis som föregångaren ett managerspel, men istället för att driva ett fotbollslag ska du här driva ett företag som producerar dataspel. Målet med spelet är att driva företaget med vinst, 10 000 pund på ett år, samtidigt som du själv ska bli berömd för dina spel och bli en "Software Star" och hålla den positionen i tio månader. Du ska med andra ord åstadkomma det Kevin Toms själv gjorde. 

Varje spelomgång motsvarar en månad och tar ca fem minuter att genomföra. Under denna månad ska du ta ställning till om ett spel är färdigt för lansering eller om det ska fortsätta utvecklas. Ju längre tid för utveckling desto bättre kvalitet på spelet. Men långa utvecklingstider innebär också färre spel på marknaden, eftersom du bara kan utveckla ett spel i taget. Om du lanserar ett spel ska du börja utveckla ett nytt och du bestämmer själv namn på spelet. Du får indikationer på hur dina medarbetare presterar och utifrån det kan du bestämma om du vill höja produktiviteten genom incitament (oklart vilka) eller genom höjd arbetsdisciplin. Om du är nöjd med deras prestationer kan du givetvis välja att inte göra något. Du behöver också avgöra hur mycket du ska lägga på marknadsföring av respektive spel samt hur marknadsföringen ska prioriteras i de olika delarna av landet (norr, söder, väst, syd). Genom grafer får du se hur försäljningen sett ut föregående månad i de olika landsänderna. Du ska också bestämma hur du vill marknadsföra företaget, genom hajp eller ärlighet. Höjdpunkten på månaden är när topplistan presenteras. Då får du se om och i så fall var på listan dina spel hamnar samt om de går med vinst. Därefter får du se balansräkningen av inkomster och utgifter. Utgiftsposter som inkluderas är bland annat löner, marknadsföring, ränta och kostnad för att duplicera spelen. Har du dragit på företaget för stora skulder får du sparken. Det sista som händer varje månad är att du får veta hur det går för dig i din resa mot berömmelse. Det finns fem olika nivåer: nobody, local hero, well known, nearly famous och software star. 

Detta är ett textbaserad spel och till skillnad från Football Manager finns det i stort sett inga animerade inslag, förutom topplistan varje månad. Här får du se hur spelet klättrar - en placering i taget - tills det stannar någonstans på placeringarna 1-20. Men förhoppningarna är ju höga, speciellt på de nya spelen.

Idémässigt tycker jag att detta är intressant, det är alltid spännande att se hur det går för spelen på topplistan och hur man (förhoppningsvis) avancerar på kändisskalan. Jag upplever dock att det lätt blir ensidigt i längden eftersom det är samma procedur som upprepas varje månad. När man spelar Football Manager är varje match unik och man kan stanna upp för att se hur det har gått för motståndarlagen etc. Det är helt enkelt fler och intressantare moment i Football Manager. Vidare upplever jag att det även på de lägre nivåerna är svårt att klara av uppdraget och faktum är att jag för det mesta får sparken innan det gått ett år och jag vet inte riktigt vad jag gör för fel (och då kan man ju bara konstatera att de gör rätt i att sparka mig). 

Nu har jag inte spelat detta lika mycket som Football Manager, faktum är att det bara är ett par år sedan jag hörde talas om det första gången i en intervju med Kevin Toms (the Retro Hour, episode 162). Och samtidigt är det kanske inte helt rättvist att hela tiden jämföra med Football Manager, det är ju trots allt olika spel. Men de är väldigt lika så det är nog oundvikligt. 

Men för att sammanfatta, så tycker jag faktiskt att det är ett ganska kul spel, trots de ovan nämnda svagheterna. Betygsmässigt skulle jag säga 7 av 10, vilket är betydligt bättre än vad Zzap!64 gav. De recenserade spelet i det absolut första numret som kom ut i maj 1985 och gav det 43 procent, vilket jag tycker är väl hårt. De skrev att fans till Football Manager kommer att bli besvikna och att spelet på sin höjd funkar en trist och regnig söndagseftermiddag. På Lemon64 får spelet ungefär lika dåliga betyg, bara 4,5 poäng på deras 10-gradiga skala, baserat på 10 röster. I endast ett spelmagasin från perioden har jag hittat ett omdöme som ligger mer i linje med min egen upplevelse, Computer and videogames, som med MobyGames konvertering till en 100-gradig skala gav spelet 73 poäng.


För fler inlägg, se innehållsförteckning








Källor: mobygames.com; lemon64; archive.org, en.wikipedia.org

samtliga skärmdumpar är hämtade från mobygames.com

lyssna på intervjun med Kevin Toms här



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

F-Zero (snes)

Jag kan inte säga att jag spelar på min Supernintendo särskilt ofta. Den främsta anledningen beror antagligen på att jag inte har så många o...