tisdag 7 februari 2023

Super Cycle (C64)


Super Cycle är ett klassiskt motorcykelspel i arkadstil som släpptes av Epyx 1986. Det är en originaltitel men påminner mycket om Segas arkadspel Hang-On från 1985. Rip-off är nog en bättre beskrivning. Man kan fråga sig om Epyx hade kommit undan med detta idag, med ett allt starkare copyrightskydd. Men Super Cycle är inte ensamt, det finns många liknande spel från samma period som skulle kunna anklags för samma sak, exempelvis Speed King från Mastertronic. Commodore 64 fick även en officiell version av Hang-On. Det har jag dock aldrig testet, men det sägs att det är ruskigt dåligt.

Det här är däremot riktigt bra. Jag har kört det ganska mycket de senaste åren och det är alltid lika kul. Enkelt, snabbt och underhållande utan några som helst konstigheter. Och jag har faktist klarat hela spelet, vilket inte hör till vanligheterna för min del. Jag har en föreställning om att jag tycker om strategispel, men det blir ändå att jag ofta fastnar för racingspel som detta. Bilspel och sportspel var ju alltid det jag spelade mest i mellan- och högstadiet och det är också där min nostalgi är starkast. 

Super Cycle är ett multiloadspel, vilket innebär att varje bana laddas in för sig. Först laddas bana ett, kassetten stannar och du kör. När du tagit dig i mål startar kassetten igen för att ladda in bana två och så vidare. Men först ska du välja en av tre svårighetsnivåer, färg på cykeln samt färg och stil på kläderna. Knappt tre minuter ska bandet ladda innan du får göra dessa val. När du är klar med detta laddas kassetten i ytterliga ca 2 minuter och man uppmanas att vända på den och spola tillbaka till början av sida två. Det tar således 6-7 minuter innan man kan börja spela på riktigt. Varje bana tar ungefär 40 sekunder att ladda. 

På skärmen ser man motorcykeln bakifrån med banans två filer och det klassiska röd/vita som utgör kantlinjen framför dig. Längst ner i bilden visas en analog hastighetsmätare till vänster och en varvräknare till höger samt tre lampor i mitten som visar vilken växel du kör på. Du har tre växlar och den du använder lyser gult, de andra är lila. Landskapen skiftar mellan banorna och du får bland annat köra i amerikansk västernmiljö med gul sand på sidorna och röda klippor i horisonten som för tankarna till Clint Eastwood och Lucky Luke, ett vinterlandskap med snöklädda berg och snötyngda granar i bakgrunden, ett sommartorrt medelhavsland inspirerat av vita grekiska hus och tempel. Tidsgränsen minskar för varje bana och de andra motorcyklarna kör allt fortare. Att de kör fortare har egentligen inte någon betydelse, förutom att de kan köra på dig bakifrån om du åker för sakta. Du behöver således köra snabbare för varje bana du kommer till. Om du klarar alla är spelet slut. Du ombeds att spola tillbaka kassetten, välja svårighetsgrad och börja om från början. 

Grafiskt påminner Super Cycle mycket om Pitstop II, även det från Epyx, fast det går inte att köra två personer så är skärmen inte delad. Ljudeffekterna påminner också en hel del om Pitstop, men där försvinner likheterna då detta är ett renodlat arkadspel. Här kör man mot klockan för att ta sig vidare till nästa bana och inte för att komma föra sin mottävlare. Ju fortare du kommer i mål, desto fler poäng får du. 

Super Cycle fick på det stora hela goda recensioner och Zzap 64 var översvallande i sin. Man skrev att Epyx hade överträffat sig själva och kommit med det mest beroendeframkallande racingspelet hittills, att till och med Pitstop II upplevdes som långsamt i jämförelse. Sammantaget gav de spelet 95 procent och utsåg det till månadens Sizzler, tidningens utmärkelse för bästa spel. På Lemon 64 får spelet 7,9 baserat på 136 röster. Ett bra betyg, särskilt om man jämför med ovan nämnda konvertering av Hang-On som endast lyckas nå upp till 3,9 poäng.


För fler inlägg, se innehållsförteckning






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

F-Zero (snes)

Jag kan inte säga att jag spelar på min Supernintendo särskilt ofta. Den främsta anledningen beror antagligen på att jag inte har så många o...