Lotus Turbo Challenge 2 släpptes till Amiga 1991 och är en direkt uppföljare till Lotus Esprit Turbo Challange som kom året innan. Sega Mega Drive fick sin version 1992, men eftersom föregångaren aldrig släpptes för Mega Drive tog man bort den efterföljande tvåan. Gremlin Graphics ligger bakom spelet och det är även de som publicerat Amigaversionen, medan Segaversionen publicerats av Electronic Arts (EA). Gremlin Graphics har en lång rad framgångsrika spel i sin katalog som Super Cars, Bounder, Monty on the Run, West Bank, Footballer of the Year och en mängd andra både kända och mindre kända spel till Amiga och Commodore 64 samt flera andra system.
Lotus Turbo Challenge 2 är ett klassiskt racingspel i arkadstil där du kör mot klockan genom time trials Det finns sju banor som du ska ta dig igenom och alla banor är uppdelade i sträckor som du måste klara av inom en viss tid. Varje bana har sin egen miljö, där den första körs genom en grönt lantligt landskap med träd, gräs och stenar på sidorna (och då menar jag inte proggbandet från 1970-talet). Bana två är mörkerkörning på genomfartsleder i stadsmiljö. När du klarat av en hel bana får du se ett lösenord till nästa så att du inte behöver spela igenom alla banor varje gång. Kom ihåg att skriva upp det bara!
I Lotus Turbo Challenge 2 kan man var en eller två spelare, men oavsett så kör man i första hand mot tiden och inte mot varandra. Om den ena klarar tidsgränsen men inte den andra så är det slut för den som misslyckats medan den som klarat det fortsätter så länge han eller hon inte missar den. Andra val är manuell växellåda eller automat samt hur man vill att kontrollen ska fungera. Till amigan kan man välja att accelerera genom att dra joysticken framåt eller trycka på knappen och till Sega vilka knappar man ska använda till gas, broms och eventuell växling etc.
När du kör gäller det som sagt att klara av delbanorna i tid vilket inte alltid är helt enkelt eftersom den inte är så väl tilltagen. Man ska ta sig förbi bilar och andra hinder på vägen som stockar, vatten och även stenblock. Men det gäller även att inte köra in i något vid sidan av vägen, som träd eller skyltar. Det händer inte så mycket om man krockar eller kör in i något; motorn börjar inte brinna som i Continental Circus, man voltar inte med bilen som i Out Run. Det smäller till och bilen saktar in, man förlorar fart och tid vilket kan vara nog så problematisk eftersom tiden är knapp och klockan okuvligt tickar mot noll.
Jag har framför allt spelat Lotus Turbo Challenge på Sega MegaDrive men jag har det till Amiga också. Både versionerna är välgjorda med bra grafik och fin kontroll över bilen, men jag måste dock konstatera att originalversionen till Amiga är något bättre än till MegaDrive. Detta trots att jag spelat MegaDrive betydligt mycket mer. Grafiken är finare, styrningen känns mer realistisk, ljudet är bättre och upplevelsen av fart högre. Det känns också som att vägbanan är smalare vilket gör att det är svårare att köra om, något som också gör det mer verklighetstroget. Vägen sträcker sig genom ett kuperat landskap och slingrar sig upp och ner vilket även det är bättre på amigan. Detta betyder inte att Sega är en dålig version, verkligen inte. Båda är istället riktigt bra och följer en lång tradition i racingspelens historia och påminner om bland andra Out Run och Super Cycle, vilka jag tidigare skrivit om. Man spelar fullt ut i arkadstil mot tiden. Både i det föregående Lotus Esprit Turbo Challenge och det efterföljande Lotus III tävlar man i championship, även om man i det sistnämnda kan välja time trials ifall man föredrar det.
Båda utgåvorna fick mycket fina recensioner och betyg som låg runt nio av tio i de flesta magasin. På LemonAmiga (Amigas motsvarigheten till C64:ans lemon64) får det 8,65 poäng.
Gillar man racingspel i arkadstil kan jag verkligen rekommendera Lotus Turbo Challenge 2. Både Sega MegaDrive och Amiga 500 är bra även om det är något vassare på amigan.
För fler inlägg, se innehållsförteckning
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar